چرا خانم ها از زایمان طبیعی می ترسند؟
چرا خانم ها از زایمان طبیعی می ترسند؟
3 / 11 / 1391 ساعت 10:16 | بازدید : 855 | نویسنده : <-ف.منصوریان-> | ( نظرات )

ترس از درد زايمان از مهم‌ترين علت‌هاي امتناع زنان از زايمان طبيعي در كشور ماست. علاوه بر آن باورهاي نادرست درباره روند زايمان نيز باعث تمايل آنها به سزارين شده است اما زايمان طبيعي برخلاف تصور اين خانم‌ها، سخت‌تر از عمل سزارين نيست...


ترس اول: درد


به هر حال زايمان روندي دردناك است و نمي‌توان منكر اين موضوع شد. البته ابتدا فاصله دردها زياد است و مادر به اندازه كافي فرصت استراحت بين آنها را پيدا مي‌كند. از زماني كه فاصله بروز دردها كمتر مي‌شود تا زمان تولد نوزاد، چند ساعت بيشتر طول نمي‌كشد و درد زايمان هم غيرقابل تحمل نيست.


توصيه پزشک: اگر مادر در مورد زايمان و روند آن اطلاعات كافي داشته باشد، تحمل درد برايش بسيار راحت‌تر خواهد شد. يكي از كارهايي كه بيشتر خانم‌ها هنگام فارغ شدن انجام مي‌دهند، فريادزدن است درحالي كه اين كار فقط باعث تلف شدن انرژي‌شان مي‌شود.

بهترين كار، تنفس عميق و زورزدن با آغاز دردهاي زايمان است. حتي امروزه خانم‌ها مي‌توانند با مشاوره با پزشكشان زايمان طبيعي بدون درد را انتخاب كنند. كاملا واضح است كه زايمان طبيعي با درد همراه است پس نبايد اين موضوع را كتمان كرد. نكته مهم اينجاست كه مادر بداند اين درد لحظه‌اي است و با تولد فرزندش هيچ نشانه‌اي از آن باقي نخواهد ماند.


ترس دوم: مسؤوليت


خيلي از خانم‌ها مي‌گويند قدرت كافي ندارم، ضعيف هستم و فكر نمي‌كنم بتوانم زايمان طبيعي راحتي داشته باشم به همين دليل ترجيح مي‌دهم سزارين كنم.


توصيه پزشک: اين ترس كاملا طبيعي است و در بيشتر زنان ديده مي‌شود ولي با تولد فرزند، اعتمادبه‌نفس مادر بالا مي‌رود و اين مشكل را فراموش خواهد كرد. پاي صحبت‌ها و درددل‌هاي مادر يا اطرافياني كه زايمان طبيعي داشته‌اند، بنشينيد و در مورد سختي اين كار از آنها سوال كنيد. بعد سري به خانم‌هايي بزنيد كه به تازگي سزارين كرده‌اند و ببينيد كدام‌يك از زايمان خود راضي‌ترند.


ترس سوم: اگر نتوانم...


اگر نتوانم به اندازه كافي تلاش كنم، اگر فرزندم نچرخد، اگر مشكل لگني داشته باشم و...


توصيه پزشک: دليل اينكه خيلي از خانم‌ها به انجام سزارين تمايل دارند، اين است كه فكر مي‌كنند زايمان طبيعي خطرناك است. متخصص زنان حين زايمان وضعيت جنين را لحظه‌به‌لحظه كاملا بررسي مي‌كند و در صورتي كه كوچك‌ترين مشكلي مشاهده كند،


براي نجات جان مادر و جنين عمل سزارين را پيشنهاد مي‌دهد. دليل سختي زايمان طبيعي به‌خصوص در دوران ما، ورزش نكردن كافي خانم‌ها و ضعيف بودن عضلاتشان است.


اين ترس به‌خصوص براي كساني كه تا به حال زايمان نداشته‌اند، طبيعي است اما در خانم‌هايي كه براي دومين بار زايمان مي‌كنند، اين ترس فقط زماني به وجود مي‌آيد كه زايمان اولشان زايمان سختي بوده باشد. بايد به متخصص زنان اطمينان كافي داشت و پذيرفت اگر عدم پيشرفت روند زايمان دليل پاتولوژيك داشته باشد، پزشك تصميم درستي خواهد گرفت.

ترس چهارم: آسيب


برخي خانم‌ها فكر مي‌كنند فشار ناشي از زايمان طبيعي و عبور جنين از كانال زايمان ممكن است به او آسيب برساند.

توصيه پزشک: زايمان روندي كاملا طبيعي است و عبور از كانال زايمان به هيچ‌وجه براي جنين خطرناك نيست.


هنگام زايمان ماما وضعيت جنين را مدام بررسي مي‌كند و با مشاهده هرگونه احتمال خطر موضوع را به متخصص زنان اطلاع مي‌دهد تا اقدام‌هاي لازم انجام شود. مادر بايد مطمئن باشد كه زايمان طبيعي براي جنين بسيار سالم‌تر و كم‌خطرتر از سزارين است.

قبل از زايمان مي‌توان به كمك سونوگرافي از سلامت جنين مطمئن شد اما نكته مهم اين است كه خانم باردار به پزشك اطمينان كامل داشته باشد و در جريان زايمان خود را به او بسپارد. اگر خانمي به شدت از مرگ جنين يا مرگ خود حين زايمان هراس دارد، بايد با يك روان‌شناس يا روان‌پزشك مشاوره كند و علت ترس خود را بيابد و آن را از بين ببرد.

ترس پنجم: زايمان زودرس


بعضي خانم‌ها از دردهاي كاذب زايمان مي‌ترسند و گمان مي‌كنند ممكن است زمان زايمان زودتر از موعد فرارسد و كسي نباشد كه به آنها كمك كند.


توصيه پزشک: اگر خانم‌ در مورد دردهاي زايماني اطلاعات كافي داشته باشد، مي‌تواند آن را از دردهاي كاذب تشخيص دهد.

احتمال زايمان زودرس جز در موارد خاص بسيار پايين است ولي آمار نشان مي‌دهد دوسوم زنان قبل از زمان موعد زايمان به بيمارستان مراجعه مي‌كنند تا بستري شوند. روند زايمان طولاني است و با آغاز دردها فورا اتفاق نمي‌افتد. خونسردي خود را حفظ كنيد و با آغاز درد با اورژانس تماس بگيريد تا شما را به بيمارستان برساند.


منبع:سلامتیران

گردآوری : گروه اینترنتی پرشین وی



موضوعات مرتبط: بارداری و زایمان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست





می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


برنامه های اندروید سایت
منابع اطلاعاتی
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 83
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 44
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 44
:: بازدید ماه : 588
:: بازدید سال : 3301
:: بازدید کلی : 310729
LIKE US